Opettajuuden ydin muodostuu neljästä perusarvosta: ihmisarvosta, totuudellisuudesta, oikeellisuudesta sekä vastuusta ja vapaudesta. Kaiken opettajan toiminnan pohjana on eettisyys – oli kyse sitten opettaja–oppilas-suhteesta, moniarvoisuudesta tai opettajan suhteesta työhönsä.
Työskentelitpä millä tahansa varhaiskasvatuksen ammattinimikkeellä, niin työn keskiössä on aina lapsi, joista jokainen tulee kohdata ainutlaatuisena yksilönä.
Kunta päättää varhaiskasvatuksen toiminta-ajoista ja käytännöistä. Päiväkoti- tai perhepäivähoitopaikkaa haetaan omasta kunnasta viimeistään neljä kuukautta ennen …
Varhaiskasvatuksen eettiset periaatteet. JHL:n varhaiskasvatuksen verkosto on laatinut JHL:läisille varhaiskasvatuksen ammattilaisille huoneentaulun, jonka keskiössä ovat lapsen oikeuksien, ihmisten ja ympäristön kunnioittaminen sekä varhaiskasvatuksessa työskentelevien toiminnan tukeminen.
WebOpettajan eettisten periaatteiden tarkoituksena on tuoda näkyväksi opettajan työhön kuuluva eettisyys. Hyvä ammattietiikka onkin yksi opettajan tärkeimmistä resursseista. …
WebEettisestä kasvatuksesta ja kasvusta. Koska kasvatus on kokonaisvaltaisesti eettistä toimintaa, on siihen sisältyvää erityistä eettistä kasvatusta vaikea määritellä. Eettinen perusta välittyy …
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, jonka mukaan paikalliset ja lasten varhaiskasvatussuunnitelmat laaditaan ja varhaiskasvatus toteutetaan.
Opettajan ammattitaito ja arvopohja. Opettajan toiminnan vastuullisuus perustuu sekä tietotaitoon että työn arvo- ja normipohjaan. Näistä kumpaakaan ei voi korvata toisella: huono ammattitaito ei kompensoi hyviä eettisiä periaatteita eikä päinvastoin.
WebVarhaiskasvatuksen eettiset periaatteet. JHL:n varhaiskasvatuksen verkosto on laatinut JHL:läisille varhaiskasvatuksen ammattilaisille huoneentaulun, jonka keskiössä ovat lapsen oikeuksien, ihmisten ja ympäristön kunnioittaminen sekä varhaiskasvatuksessa …
Eettinen kasvatus ohjaa lapsen käyttäytymistä. Opetetaan lasta erottamaan hyvä ja paha, oikea ja väärä. Autetaan lasta ymmärtämään syyn ja seurauksen yhteys ...
Varhaiskasvatuksen opettaja on varhaiskasvatuksen asiantuntija. Hän on lapsuuden, lapsen kasvuprosessin ja varhaispedagogiikan asiantuntija. Varhaiskasvatuksen ensisijaisena tavoitteena on edistää lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hyvät kasvatus- ja oppimiskokemukset edistävät myös elinikäistä oppimista. Varhaiskasvatuksen ...
WebVarhaiskasvatussuunnitelman perusteet on varhaiskasvatuslain1perusteella Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, jonka mukaan paikalliset ja lasten …
WebVarhaiskasvatuksen järjestäjä huolehtii siitä, että varhaiskasvatuksen henkilös - tölle, huoltajille sekä lapsille annetaan mahdollisuus osallistua paikallisen var - …
Eettiset ohjeet kertovat ammattilaisille, asiakkaille ja potilaille, mihin arvoihin toiminta perustuu. Ammattietiikan perusteella toimintaa voi ennakoida, jotta asiakas tietää, miten ammattilainen toimii eettisesti.
WebLain 26 ja 27 § (varhaiskasvatuksen opettaja ja sosionomi) mahdollistavat kelpoisuuden saavuttamisen tutkintoa täydentämällä, eli varhaiskasvatuksen opintojen ei ole pakko …
Varhaiskasvatuksen järjestäjä huolehtii siitä, että varhaiskasvatuksen henkilös - tölle, huoltajille sekä lapsille annetaan mahdollisuus osallistua paikallisen var - haiskasvatussuunnitelman laatimiseen ja kehittämiseen12. Lapsen kasvun ja oppimisen polun jatkuvuuden ja eheyden turvaamiseksi esi- ja
Eettinen perusta välittyy kulttuuriperinnöstämme ns. hiljaisena tietona ja on koko ajan läsnä ... Nämä dialogisuuden periaatteet kytkevät sen läheisesti mm.