Äidinkielen yo-ohjeistus
https://www.ouka.fi/documents/317762/1198302/Äidinkielen+o…Muista vielä nämä! Omia mielipiteitä ei tule esittää. Älä aloita lukutaidon vastausta johdattelemalla aiheeseen yleisellä tasolla, vaan mene suoraan asiaan! Tehtävänannon näkökulmaa ei saa unohtaa: pelkästään aineiston referoiminen ei riitä (ellei se ole tehtävänantona) --> ohi aiheen vastaaminen. Älä unohda "itsestäänselvyyksiä": lähdeviite, …
Lukutaidon tehtävä - Peda.net
https://peda.net/id/NLttnQLukutaidon tehtävä on äidinkielen vastaustyyppi, joka mittaa kriittistä lukutaitoa ja kykyä kirjoittaa tiivis, analyyttinen teksti. Tavoitteena on tutkia yhtä tai kahta pohjatekstiä annetusta näkökulmasta. Tehtävänantoja on erilaisia, esimerkiksi analysoi (=erittele) tutki (=tarkastele) arvioi vertaile. Tehtävänanto voidaan ilmoittaa myös kysymyksen avulla:
Tanja Koskela / ÄI5 Teksti ja konteksti - Peda.net
https://peda.net/id/edfbdd0a2dcTeksti ja konteksti (ÄI5) Opiskelija oppii tarkastelemaan tekstejä ja niiden konteksteja. Opiskelija harjaantuu erittelemään, tulkitsemaan ja tuottamaan erityylisiä ja -lajisia tekstejä. Tavoitteet. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija. oppii tarkastelemaan tekstejä niiden maantieteellisissä, kielellisissä, ajallisissa ja ...
Lukutaidon koe: aineistona runo
peda.net › id › 8cf8ac80a8dLukutaidon koe: aineistona runo 1. Erittele ja tulkitse Risto Ahdin runon kuvallisuutta. Vastauksen sopiva pituus on noin 2500 merkkiä (30 p.). 2. Tutustu Claes Anderssonin runoon. 2.1. Erittele runon rakenteita. Vastauksen sopiva pituus on noin 10 00 merkkiä (12 p.). 2.2. Analysoi runon puhujaa.
Lukutaidon tehtävä - Peda.net
peda.net › id › NLttnQLukutaidon tehtävä on äidinkielen vastaustyyppi, joka mittaa kriittistä lukutaitoa ja kykyä kirjoittaa tiivis, analyyttinen teksti. Tavoitteena on tutkia yhtä tai kahta pohjatekstiä annetusta näkökulmasta. Tehtävänantoja on erilaisia, esimerkiksi. analysoi (=erittele) tutki (=tarkastele) arvioi vertaile.