sinä etsit:

Näkövammaisen ohjaaminen

Näkövammainen oppilas - Valteri
www.valteri.fi › nakovammainen-oppilas
Näkövammaisen lapsen oppimisen tavoitteita sekä tukea ja opetuksen sisältöjä voidaan muokata ja yksilöidä hänen toimintakykyään ja tarpeita kuunnellen. Valterin ohjaavalta opettajalta saa ohjeita ja neuvoja, kuinka laatia oppilaalle pedagogisia asiakirjoja sekä ohjeita, mitä seikkoja tulee huomioida oppilaan hallinnollisia ...
Näkövammaisuus | Silmäsairauksien talo | Terveyskylä.fi
www.terveyskyla.fi › silmasairaudet › tietoa
Myös henkilöä, jonka näkökyky on heikentynyt muusta syystä yhtä vaikeasti kuin yllä mainituissa tilanteissa, pidetään näkövammaisena. Näkövammaisen henkilön näön haittaluokka on 10 tai enemmän. Yllä olevat ovat maailman terveysjärjestö WHO:n käyttämät kansainväliset näkövammaisuuden kriteerit, joita myös Suomessa ...
Näkövammaisen kohtaaminen
https://www.tays.fi › fi-FI › content
Näkövammaisen kohtaaminen · Kun puhut näkövammaiselle, puhuttele häntä nimeltä tai puhuttele ja kosketa häntä vaikkapa olkapäästä. · Puhu suoraan näkövammaiselle, ...
Kun kohtaat näkövammaisen - Näkövammaisten liitto
https://www.nkl.fi › kun-kohtaat-nakovammaisen
Ohjeita opastamiseen · Istuimelle ohjaaminen esimerkiksi teatterissa. Opas lähtee tuolirivin päästä sivuttaisaskelin liikkeelle kylki edellä kohti vapaita ...
Näkövammaisen kohtaaminen | Tampereen yliopistollinen sairaala
https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Silmataudit/...
18.3.2020 · Näkövammaisen kohtaaminen Näkövammaisen tunnistat opaskoirasta, valkoisesta kepistä tai näkövammaismerkistä. Näkövammaismerkki on sinivalkoinen rintanappi tai tarra, …
Näkövammainen oppilas - Valteri
https://www.valteri.fi/nakovammainen-oppilas
On tärkeää, että monitarpeisen näkövammaisen lapsen oppimisen tukea pohditaan moniammatillisesti – hyödyntäen Valterin ohjaavien opettajien sekä näkövamma …
Näkövammaisen asiakkaan kohtaaminen by Kari Karibia
prezi.com › iegiibputzvj › nakovammaisen-asiakkaan-k
Näkövammaisen asiakkaan kohtaaminen LIIKKUMINEN Tekijät: Minna Nieminen Teresa Saarinen ASIOINTI KOHDATESSA Opasta tarjoamalla käsivartesi. Älä jätä yksin odottamaan, kiintopiste. Selkeät ohjeet: oikea, vasen edessä kellotaulu Puhu suoraan näkövammaiselle. Puhu normaalilla
Näkövammainen oppilas - ja ohjauskeskus Valteri
https://www.valteri.fi › nakovammainen-oppilas
Valterin moniammatillinen ohjauspalvelutoiminta ohjaa ja tukee oppilasta, hänen kanssaan työskenteleviä ammattilaisia sekä oppilaan huoltajia näkövammaan ...
Kouluikäisen lapsen liikkumistaidon ohjaus | Näkövammaisten liitto
https://www.nkl.fi/fi/kouluikaisen-lapsen-liikkumistaidon-ohjaus
Liikkumistaidon ohjauksen tavoitteena on näkövammaisen ihmisen rajoitteet huomioiden tukea hänen omatoimista liikkumistaan arjen reiteillä ja ympäristöissä. Kun näkövammainen lapsi …
Näkövammaisuus | Näkövammaisten liitto - nkl.fi
https://www.nkl.fi/fi/nakovammaisuus
Ilmeneminen. Näkövammaisuus voi ilmetä erilaisten näkemiseen liittyvien tekijöiden muutoksina. Muutokset voivat liittyä näöntarkkuuteen, näkökentän ongelmiin, kontrastien erotuskykyyn, …
Näkövammaisen opastaminen - nkl.fi
cms.nkl.fi › sites › default
Tuoliin ohjaaminen Opas ilmaisee, mistä suunnasta tuolia lähesty-tään. Takaa tultaessa opas vie yhteyskäden tuolin selkänojalle ja opastettava liu’uttaa vapaan kä - tensä yhteyskättä pitkin tuolille. Edestä lähestyt-täessä opas ohjaa näkövammaisen mahdollisim-man lähelle tuolin etureunaa. Tarvittaessa opas
Näkövammaisen lapsen kehityksen tukeminen | Näkövammaisten liitto
www.nkl.fi › fi › nakovammaisen-lapsen-kehityksen
Näkövammainen lapsi on ennen kaikkea lapsi. Lapsen kehityksessä on keskeistä itse tekeminen ja toimiminen sekä löytöretkeilijän uteliaisuuden herättäminen. Myös näkövammaisten lasten tulee saada samoja kokemuksia kuin näkevienkin lasten. Seuraavassa luettelossa kuvataan eroja näkevän ja näkövammaisen lapsen oppimisessa.
Pohjanmaan Näkövammaiset | Pohjanmaan Näkövammaiset
https://www.pohjanmaannakovammaiset.fi
Palkinto laadukkaalle äänikirjalle jaetaan nyt toisen kerran. Näkövammaisen lapsen ohjaaminen -webinaarisarja ...
Kun kohtaat näkövammaisen | Näkövammaisten liitto
https://www.nkl.fi/fi/kun-kohtaat-nakovammaisen
Kun kohtaat näkövammaisen ihmisen: Tervehdi sanoin. Älä nyökkäämällä tai kättä heilauttamalla. Puhuttele tuttua näkövammaista ihmistä nimeltä ja kerro myös oma nimesi ( "Hei Eeva, Heikki …
Näkövammaisen opastaminen
cms.nkl.fi › sites › default
Tuoliin ohjaaminen Opas ilmaisee, mistä suunnasta tuolia lähesty-tään. Takaa tultaessa opas vie yhteyskäden tuolin selkänojalle ja opastettava liu’uttaa vapaan kä - tensä yhteyskättä pitkin tuolille. Edestä lähestyt-täessä opas ohjaa näkövammaisen mahdollisim-man lähelle tuolin etureunaa. Tarvittaessa opas
Näkövammaisen kohtaaminen
https://www.tsnv.fi › nakovammaisen-kohtaaminen
TSNV:n logo on pyöreä, halkaisijana kolme purppuranpunaista annansilmää valkealla pohjalla. Valkeaan pohjaan. Tampereen seudun Näkövammaiset ry. Kuninkaankatu 8 ...
Näkövammaisen kohtaaminen | Tampereen yliopistollinen sairaala
www.tays.fi › fi-FI › Ohjeet
Mar 18, 2020 · Näkövammaisen kohtaaminen Näkövammaisen tunnistat opaskoirasta, valkoisesta kepistä tai näkövammaismerkistä. Näkövammaismerkki on sinivalkoinen rintanappi tai tarra, jonka voi kiinnittää vaatteeseen tai laukkuun. Valkoista keppiä käyttävät sokeiden lisäksi myös heikkonäköiset merkkinä näkemisvaikeuksista tai varmistaakseen reittinsä. Kun p
Kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinto
https://eperusteet.opintopolku.fi
Näkövammaisten asiakkaiden tiedonhallinnan välineiden ja menetelmien käytön ohjaus, 40 osp ... Opiskelija suunnittelee näkövammaisen asiakkaan tiedonhallinnan ...
NÄKÖVAMMAISEN KOHTAAMINEN TERVEYDENHUOLLON ...
https://www.theseus.fi › bitstream › handle › Juop...
tumma raita kertoo näkövammaiselle että edessä on este. (Verhe 1996, 34, 80.) Ohjaustilanteessa suullisen tiedon lisänä tulisi käyttää kirjallista materiaalia.
Nakovammainen oppilas luokassa - SlideShare
https://www.slideshare.net › Valteri › nakovammainen-...
Mitä tulee huomioida oppimisympäristössä ja opetuksessa kun ryhmässä on näkövammainen lapsi tai oppilas? Millainen on oppilaan tukiverkosto ja mistä voi ...
Näkövammaisen kokemuksia ohjatusta sauvakävelystä - Theseus
https://www.theseus.fi/handle/10024/39007
Haastattelun tulokset kuvaavat, miten henkilö koki ohjaamisen. Haastattelusta analysoitiin ohjaamiseen ja opastamiseen liittyvät asiat, joita olivat näkövammaisen ohjaaminen, …
Potilaana näkövammainen | Näkövammaisten liitto - nkl.fi
https://www.nkl.fi/fi/potilaana-nakovammainen
Näkövammaisen lapsen ja nuoren tilanteessa arvioidaan yksilölliset olosuhteet sekä näkövammasta johtuva avuntarve suhteessa vammattomaan samanikäiseen lapseen. …
Näkövammaisen opastaminen - nkl.fi
https://cms.nkl.fi/sites/default/files/nkl-files/opastamisesite2017...
Tuoliin ohjaaminen Opas ilmaisee, mistä suunnasta tuolia lähesty-tään. Takaa tultaessa opas vie yhteyskäden tuolin selkänojalle ja opastettava liu’uttaa vapaan kä - tensä yhteyskättä pitkin …
Näkövammaisuus | Silmäsairauksien talo | Terveyskylä.fi
https://www.terveyskyla.fi/silmasairaudet/tietoa/näkövammaisuus
Myös henkilöä, jonka näkökyky on heikentynyt muusta syystä yhtä vaikeasti kuin yllä mainituissa tilanteissa, pidetään näkövammaisena. Näkövammaisen henkilön näön haittaluokka on 10 tai …
Näkövammaisen opastaminen
https://cms.nkl.fi/sites/default/files/2021-03/Näkövammaisen...
Tuoliin ohjaaminen Opas ilmaisee, mistä suunnasta tuolia lähesty-tään. Takaa tultaessa opas vie yhteyskäden tuolin selkänojalle ja opastettava liu’uttaa vapaan kä - tensä yhteyskättä pitkin …