1. Ainejakoinen opetussuunnitelma (engl. subject curriculum) 2. Keskitetty opetussuunnitelma ( engl. broad fields curriculum) 3. Kokonaisopetussuunnitelma (engl. areas of living curriculum). Suomen valtakunnallinen opetussuunnitelma on ainejakoinen, mutta kannustaa aiempaa
Opetushallituksen antamat opetussuunnitelman perusteet (Perusopetuksen. 2003) on muotoiltu ainejakoisesti, samoin eri oppiaineiden tuntimäärät on tarkkaan ...
WebPaikallinen opetussuunnitelma on tärkeä osa ohjausjärjestelmää. Sillä on keskeinen merkitys sekä valtakunnallisten tavoitteiden että paikallisesti tärkeänä pidettyjen …
Tarkoitus on, että opetussuunnitelma on elävä opetuksen ja koulun toiminnan tuki. Opetussuunnitelman perusteet koostuvat suurelta osin oppiaineiden tavoitteiden ja sisältöjen kuvauksesta, jotka kytkeytyvät arvoperustan, oppimiskäsityksen ja toimintakulttuurin linjausten kuvaukseen.
Perusopetuksen oppiaineet. Perusopetuksessa on yhteensä 20 oppiainetta. Niiden lisäksi oppilaat voivat opiskella valinnaisia aineita. Oppiaineiden aineistojen tarkoituksena on tukea opetussuunnitelman käyttöönottoa ja opetuksen suunnittelua. Tutustu avoimin mielin.
ePerusteet-palvelussa löytyvät kaikki opetussuunnielmien, tutkintojen ja koulutusten perusteet varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Opetuksen ja koulutuksen …
WebOpetussuunnitelmaa laadittaessa otetaan huomioon, että opetus voi olla pääosin ainejakoista tai se voidaan toteuttaa eheytettynä. Eheytettyä opetusta käytettäessä myös …
Opetussuunnitelman yläkäsitteenä pidetään yleensä sen asettamaa päämäärää eli opetussuunnitelman tarkoitusta, jonka perustan muodostaa opiskeltava sisältö, joka ...
WebOpetuksen järjestäjien tulee ottaa opetussuunnitelma käyttöön 1.8.2014 alkaen. Opetushallitus on muuttanut 2.12.2022 perusopetukseen valmistavan opetuksen …
WebPerusopetuksen oppiaineet. Perusopetuksessa on yhteensä 20 oppiainetta. Niiden lisäksi oppilaat voivat opiskella valinnaisia aineita. Oppiaineiden aineistojen tarkoituksena on …
WebTarkoitus on, että opetussuunnitelma on elävä opetuksen ja koulun toiminnan tuki. Opetussuunnitelman perusteet koostuvat suurelta osin oppiaineiden tavoitteiden ja …
WebOpetussuunnitelmaa laadittaessa otetaan huomioon, että opetus voi olla pääosin ainejakoista tai se voidaan toteuttaa eheytettynä. Eheytettyä opetusta käytettäessä …
Lukiokoulutuksen opetussuunnitelma tulee perusopetuksen ta- voin voimaan vuonna 2016. Monialaisuus ja monitieteisyys ovat kehittämisen kohteita myös lukiossa, ...
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet otettiin käyttöön vuosiluokkien 1–6 osalta 1.8.2016. Vuosiluokkien 7–9 osalta uuden opetussuunnitelman käyttöönotto tapahtui porrastetusti vuosina 2017, 2018 ja 2019. Vuonna 2014 valmistuneet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet löytyvät alkuperäisinä alta pdf- ja word-tiedostoina.
Webainejakoinen opetus: subject-based instruction: ajattelu ja oppimaan oppiminen: thinking and learning-to-learn: A-kieli (po, lu) language starting in grades 1-6 of basic education: …
Opetussuunnitelmaa laadittaessa otetaan huomioon, että opetus voi olla pääosin ainejakoista tai se voidaan toteuttaa eheytettynä. Eheytettyä opetusta käytettäessä myös opetussuunnitelma voidaan laatia vuosiluokkakokonaisuuksien osalta eheytettynä.
Ainejakoinen opetussuunnitelma voi kuitenkin johtaa kouluissa opittavan tiedon pirstaloitumiseen, sillä maailma ja yksilöiden kyky hahmottaa sitä ei ole jakautunut oppiaineisiin (Lahdes 1997, Eloranta 2005, Hellström 2008, Cantell 2015). Toisaalta eri oppiaineet, kuten biologia ja kemia, voivat olla vahvasti sidoksissa toisiinsa,